Gezond eten bij hart en vaatziekten? Volg dan dit Dieet


tekening van een hart met hartslagen

Last van hart of vaatziekten? Ga dan in eerste instantie naar uw huisarts. Daarnaast kun je met dit dieet proberen de problemen mogelijk verminderen. 

 

Op het gebied van voeding zijn twee dingen van invloed voor hart en vaatziekten. Dit zijn overgewicht en een te hoge zoutinname. 

 

In dit artikel zullen wij uitleggen hoe dit komt en waarom afslanken en het verminderen van de zoutinname noodzakelijk is met het oog op het verminderen van de invloed van hart en vaatziekten. 

 



Cholesterol bij overgewicht


Om mogelijke oplossingen te geven moeten we eerst kijken naar wat de problemen zijn en waarom deze een probleem zijn. Te beginnen bij het cholesterolgehalte bij overgewicht.

 

Normaal maakt de lever precies genoeg cholesterol aan. Dit systeem kan uit balans raken, wat onder andere kan komen door overmatige inname van onverzadigde vetten in je voeding. 

lever in je lichaam

 

Hierdoor hoopt zich vet op, in vooral de buikholte. Eet en drink je dus voor een langere periode meer dan je aan energie verbruikt, dan neemt je gewicht toe. Het is dus van belang dat je gezond en voldoende, vooral niet te veel, eet. 

 

Er zijn twee soorten cholesterol, goede en slechte. Bij teveel vet neemt het gehalte goede cholesterol in je lichaam af en de slechte cholesterol in je lichaam toe. 

 

Het goede cholesterol staat ook wel bekend als de HDL-cholesterol. Cholesterol gebonden aan HDL kan teruggevoerd worden uit de vaten naar de lever. Eenmaal in de lever zorgt de lever er weer voor dat overtollig cholesterol het lichaam verlaat via de ontlasting. HDL zorgt er dus voor dat het systeem in de lever niet uit balans raakt, en de cholesterolgehaltes in het lichaam goed blijven. 


 

cholesterol types

 

Het slechte cholesterol staat ook wel bekend als het LDL-cholesterol. LDL heeft juist de taak om cholesterol uit de lever naar de rest van het lichaam te vervoeren. 

 

Aan het oppervlak van LDL zitten receptoren die zich binden aan die van cellen zodat het cholesterol makkelijker kan worden opgenomen in de vaatwand. Wanneer er kleine beschadigingen zijn in de bloedvaten kan het LDL zich gaan ophopen, atherosclerose. Deze beschadigingen kunnen ontstaan door roken, te hoge bloeddruk of ouderdom. 

 

De ophoping van LDL-cholesterol, atherosclerose, staat beter bekend als slagaderverkalking. Het is als het ware het proces van het dichtslibben van bloedvaten. 


 

opstopping bloedvat in je lichaam

 

Op een gegeven moment is er zo’n grote ‘plak’ cholesterol aan de binnenkant van een bloedvat gehecht dat het instabiel wordt. Het kan dan gebeuren dat de plak openbarst, daarbij ontstaat dan een stolsel door samenklontering van bloedplaatjes. Dit stolsel kan dan niet door een vat stromen en blokkeert de bloedtoevoer naar het hart. 

 

Om dit alles te voorkomen is het dus belangrijk dat je goed op je voeding let, het mag niet te veel maar ook zeker niet te weinig cholesterol bevatten.

 

 

Diabetes bij overgewicht

 

Overgewicht zorgt voor een grotere kans op hartproblemen. Dit heeft te maken met de verhoogde kans op diabetes type 2 bij mensen met overgewicht. 

 

Diabetes type 2 ontstaat doordat de lichaamscellen ongevoeliger worden voor insuline. Hierdoor kan de glucose minder goed doorgegeven worden naar de cellen, en zal de bloedsuikerspiegel stijgen. 


diabetes type 2

 

Overgewicht en diabetes type 2 hangen vaak met elkaar samen, meer dan 80% van de mensen met diabetes type 2 heeft overgewicht. Door overgewicht kunnen de lichaamscellen minder gevoelig worden voor insuline, wat dus resulteert in een stijging van de bloedsuikerspiegel. 

 

De energie die de cellen aangeleverd krijgen van glucose wordt gebruikt bij bijvoorbeeld ademhalen, bewegen en ook het laten kloppen van je hart. Doordat mensen met diabetes type 2 minder energie aangeleverd krijgen in de cellen, hebben zij vaak last van vermoeidheid, maar daarnaast kunnen op deze manier ook hartproblemen ontstaan. 

 

Diabetes type 2 komt steeds meer voor, hier moeten we iets aan veranderen. Wanneer mensen met overgewicht meer inzicht krijgen in hun eetgedrag en vooral in wat ze hierin kunnen veranderen, is de kans groot dat het aantal mensen met diabetes enorm afneemt. 

 

Daarnaast zal het aantal mensen met overgewicht afnemen. Op deze manier hopen wij het aantal hartaanvallen ook te verminderen. Noodzakelijk hierbij is de kennis in wat de invloeden zijn van de verschillende voedingsstoffen in eten op de gezondheid van de patiënten. 


frisdranken

 

Voedingsmiddelen die samenhangen met een verhoogd risico op diabetes zijn bijvoorbeeld suikerhoudende frisdranken of rood en bewerkt vlees. Een lage inname van vlees kan, maar zodra dit teveel vlees wordt, en dus vooral rood of bewerkt vlees, is dit erg slecht voor mensen met diabetes, en dus ook mensen met overgewicht. 

 

Daarnaast zijn suikers natuurlijk heel slecht, aangezien deze suikers de bloedsuikerspiegel direct enorm verhogen. Dit versterkt de kans op diabetes en vervolgens hartproblemen enorm. 

 

Ook zijn er verschillende voedingsmiddelen die juist samenhangen met een verlaagd risico op diabetes. Dit zijn bijvoorbeeld volkoren graanproducten, groene bladgroenten, fruit, koffie en yoghurt. 

 

Hieruit kunnen we over het algemeen opmaken dat producten met veel vezels een positief effect hebben. Daarom verlagen producten met een lagere glycemische index de kans op diabetes ook deels. Ook groenten en fruit zijn erg belangrijk. 


groente en fruit


 

Wat zijn de gevaren van een te hoge bloeddruk en wat kunnen de oorzaken zijn van een te hoge bloeddruk?

 

Bij een normale bloeddruk heb je een bovendruk van ongeveer 120mmHg en een onderdruk van ongeveer 80mmHg. Je spreekt van een hoge bloeddruk of hypertensie als de bovendruk hoger is dan 140mmHg en de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. 


normale bloeddruk

 

In Nederland ligt het aantal inwoners dat aan hypertensie leidt tussen de 30 jaar en 70 jaar op 31%. Dit percentage neemt ieder jaar toe. Dit wordt dan ook een steeds groter probleem in de huidige maatschappij.

 

Van een hoge bloeddruk merk je meestal niets, maar dat maakt het niet minder gevaarlijk. Bij een hoge bloeddruk (hypertensie) staan je bloedvaten voortdurend onder een te hoge druk. Dit kan onder andere schade aan het hart en andere organen veroorzaken. Ook verhoogt het de kans op hartfalen en/of vaatziektes. 

 

Bij ernstige of langdurig verhoogde hypertensie kunnen er wel klachten optreden. Denk hierbij aan hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en braken, kortademigheid, rusteloosheid en wazig zien. Bij deze symptomen is het aangeraden naar een huisarts te gaan om te laten controleren of de oorzaak echt een hoge bloeddruk is.

 

De oorzaak van een hoge bloeddruk is in veel gevallen onbekend. Toch zijn er wel een aantal dingen die rechtstreeks invloed hebben op je bloeddruk. De voornaamste reden is het ouder worden. Dit kan een hypertensie veroorzaken omdat je bloedvaten stugger en minder elastisch worden. 


bloedvat

 

Ook overgewicht heeft een rechtstreekse relatie met de bloeddruk. In Nederland heeft ongeveer de helft van de 35+-ers overgewicht (BMI van tussen de 20 en 30). 

 

Bij een BMI van 20-30 is het risico op hypertensie al met een factor twee verhoogt. Bij een BMI van meer dan 30 ligt deze factor nog hoger, namelijk 3-5 keer. 

 

Ten slotte kan ook een te hoge zoutinname de oorzaak zijn voor een hoge bloeddruk, al is het niet bekend in welke verhouding dit de bloeddruk beïnvloedt. Bij een hoge zoutinname neemt de hoeveelheid bloed in omloop toe. Doordat het volume van het bloed toeneemt, maar de ruimte in de bloedvaten gelijk blijft, zal de druk op de vaatwanden toenemen en daarmee ook de bloeddruk.

 

Het afvallen bij overgewicht is één van de oplossingen voor het tegengaan van een hypertensie. 

 

Uit verscheidene meta-metingen is gebleken dat een gewichtsafname van 1 kilogram de bloeddruk laat afnemen met ongeveer 1 mmHg. Bij het gebruik van medicijnen die de bloeddruk beïnvloeden zal een gewichtsafname van 1 kilogram de bloeddruk laten afnemen met ongeveer 1,2 mmHg. 


zout

 

Een andere oplossing is het verminderen van de zoutinname tot aan de maximaal aangeraden hoeveelheid. Dit maximum ligt op de 6 gram per dag. Hierbij is het tot dusver nog onduidelijk in wat voor mate de zoutinname de bloeddruk beïnvloedt.